NMBS PLANT INVESTERINGEN IN ONZE REGIO

10 november 2017

NMBS PLANT INVESTERINGEN IN ONZE REGIO

Ik werd geïnformeerd dat de raad van bestuur van NMBS goedkeuring gaf aan het meerjariginvesteringsplan (MIP) 2018 – 2022 waarbij budgetten voor investeringen in de stations en omgevingen in onze regio werden voorzien.

De budgetten voor de onderdoorgang/ondertunneling van de parking Keirlandse Zillen naar het stationsgebouw in Mol is goedgekeurd. Ook de verlenging van de luifel tussen perron 2 en 3 is hierbij inbegrepen.

Voor 2019 zal dit 420.000 EUR zijn en voor 2020 is er een bedrag voorzien van 1.230.000 EUR. Ook de investeringen voor de personeelsparking en de parkinginfrastructuur aan de Keirlandse Zillen is voor 125.000 EUR in 2020 en 250.000 EUR in 2022 gebudgetteerd. Hier zou er plaats komen voor bijkomend 60 auto’s en een fietsenstalling voor 400 fietsen.

Deze verbetering van de infrastructuur heeft als gevolg dat de parking veel beter verbonden wordt door de onderdoorgang met het station. Op een rustigere en veiligere manier kunnen zo reizigers de perrons gebruiken. Het is trouwens een meerwaarde voor de parkeerfaciliteiten in Mol.

Niet alleen voor Mol had de NMBS goed nieuws.

Ook voor Turnhout, Nijlen, Lier en Mechelen maakt de raad van bestuur budgetten vrij.

In Turnhout is de vernieuwing en verbetering van de perroninfrastructuur opgenomen voor een investering van 800.000 EUR in 2019.

Aan het station van Nijlen worden er middelen voorzien in 2021 voor een bedrag 170.000 EUR om de (her)aanleg van een autoparking en fietsenstalling (150 extra plaatsen)

In Lier wordt een nieuwe onderdoorgang gebouwd en zullen de perrons verhoogd worden. De werken zullen starten naar het einde van het meerjarenplan en lopen nog door na 2022. In 2019 voorziet men hier 400.000 EUR, in 2021 en 2022 respectievelijk 200.000 EUR en 400.000 EUR en na 2022 is er nog 5.500.000 EUR hiervoor gebudgetteerd.

De renovatie van het stationsgebouw, parking en fietsenstalling wordt ingepland voor 2018, 2019 en 2020 voor 10.000 EUR, 1.000.000 EUR en 1.500.000 EUR die jaren.

In Mechelen wordt verder uitvoering gegeven aan het masterplan, hiervoor zijn de nodige budgetten tot 2022 jaarlijks vastgelegd en voorzieningen voor na 2020 van ruim 65 MEUR opgenomen.

De dienstverlening aan de reizigers vraagt niet alleen goede verbindingen in moderne voertuigen ook de stations en hun omgeving moeten het comfort voor de reizigers verhogen en bijkomende reizigers motiveren om het openbaar vervoer te gebruiken.